Доступ на бразильський ринок та імпортні процедури
Опубліковано 26 лютого 2021 року о 11:45

Особливості доступу на бразильський ринок 

            З 1995 р. Бразилія є членом СОТ.

30 грудня 1996 р. вступила в силу Угода між Урядом України та Урядом Федеративної Республіки Бразилія  про торговельно-економічне співробітництво, яка передбачає встановлення режиму найбільшого сприяння у всіх галузях торговельно-економічного співробітництва.

Бразилія є прихильницею принципів багатосторонньої торговельної системи. Імпортна продукція обкладається високими податками. У середньому податок на імпорт може складати 10-35%, до якого додаються інші податки. Також в Бразилії застосовуються різні нетарифні бар’єри при імпорті продукції у вигляді ліценцій, спеціальних дозволів, довгих бюрократичних процедур при розгляді заявок на імпорт окремих видів продукції тощо.  Крім цього, для захисту внутрішнього виробника Бразилія широко використовує антидемпінгові заходи, зокрема, наразі застосовуються антидемпінгові мита на імпорт українського плоского прокату та сталевих труб.

Слід також враховувати, що, як правило, при експорті до Бразилії медикаментів, медичної продукції, косметики, харчових добавок, деякої харчової продукції необхідно отримати попередній дозвіл або реєстрацію бразильської Національної агенції санітарного нагляду (ANVISA), а при експорті продукції рослинного та тваринного походження, напоїв, харчової продукції – Міністерства сільського господарства, тваринництва та продовольчого забезпечення Бразилії (МАРА).


Імпорті податки та збори

Бразилія застосовує низку податків та зборів до імпортної продукції, зокрема податок на імпорт (ІР), податок на промислову продукцію (ІРІ), податок на обіг товарів та послуг (ICMS), податки на Програму соціальної інтеграції (PIS) та Внесок для фінансування соціальної захисту та інші податки (COFINS).

ІР – це федеральний податок. Його ставка залежить від класифікації товарів за  єдиною митною номенклатурою МЕРКОСУР (NCM), і застосовується до всіх імпортних товарів походженням поза межами блоку. Проте, кожна з країн-членів МЕРКОСУР має право на застосування своїх тарифних ставок на 100 товарних найменувань, які є виключенням.  Інформацію щодо єдиної митної номенклатури МЕРКОСУР, розмір тарифу та оновлений список товарних виключень можна знайти за посиланнями http://www.camex.gov.br/tarifa-externa-comum-tec/tec-listas-em-vigor, https://www.mercosur.int/politica-comercial/ncm/. ІР нараховується на імпортну ціну товару CIF.

Водночас, з метою залучення інвестицій Бразилія, в рамках т.зв режиму «ex tarifario» може тимчасово знижувати до 0-2% тарифи на капітальні та інформаційно-комунікаційні товари, якщо їхні аналоги не виробляються в Бразилії. Заявку на зниження тарифу подають імпортери до Міністерства економіки за спеціальною процедурою. Актуалізований список товарів, на які було знижено імпортні тарифи в рамках цього режиму, можна знайти за посиланням  http://www.mdic.gov.br/index.php/competitividade-industrial/acoes-e-programas-13/o-que-e-o-ex-tarifario-5.

ІРІ – це федеральний податок, який стягується з більшості вироблених товарів як внутрішнього виробництва, так і імпорту, при чому в одній товарній категорії його ставка може буде вищою на імпортний товар через політику підтримки національного виробника. Ставка податку може складати 0-15% в залежності від важливості товару для кінцевого споживача в Бразилії. Інформацію щодо ставок ІРІ на всі види імпортованих товарів можна знайти за посиланням http://receita.economia.gov.br/acesso-rapido/tributos/ipi. Бразильській експорт звільняється від сплати ІРІ. Податок нараховується на ціну товару CIF + IP.

PIS та CONFIN є соціальними внесками на федеральному рівні, які, у тому числі, накладаються на імпорту продукцію. Їхні основні ставки складають 2,1% та 9,65% на імпорт товарів, 1,65% та 7,6% на імпорт послуг відповідно, проте вони можуть відрізнятися для деяких товарів, що визначені законом (http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Lei/L10.865.htm). Нараховується на ціну товару CIF + IPІ. 

ICMS - це регіональний податок на додану вартість урядів штатів, який стягується як з імпортованої продукції, так і товарів внутрішнього виробництва. Його ставка відрізняється в залежності від штату і може складати 7-35%. В середньому вона ставить 17-18%. Деякі сектори економіки, як наприклад видобувна промисловість, виробництво електроенергії, рідкого палива та природного газу, а також більшість товарів бразильського експорту звільняються від сплати цього податку. Нараховується на ціну товару CIF + ІР+IPІ+ (PIS+COFINS).

При імпорті нафтопродуктів, зокрема бензину та дизелю стягується Внесок за економічні операції (CIDE), який складає 100 реалів за 1 м.куб  та 50 реалів за 1 м.куб відповідно.

Крім цього, у ціну транспортування до бразильського порту включається федеральний Додатковий збір на фрахт для відновлення торгового флоту (AFRMM).

Деякі товари можуть бути звільнені від певних податків при імпорті. Для точного розрахунку всіх імпортних податків та зборів на сайті Податкової служби Міністерства економіки Бразилії доступна послуга симуляції такої операції за тарифним кодом NCM http://www4.receita.fazenda.gov.br/simulador/.


Імпортні процедури

           

            Всі імпортні та експорті операції в Бразилії мають бути зареєстровані в Інтегрованій системі зовнішньої торгівлі SISCOMEX, яка працює за принципом «єдиного вікна» - http://www.siscomex.gov.br/sistema/demais-sistemas/importacao-2/, що суттєво зменшує час на оформлення та кількість документів. В залежності від типу продукту (аграрна, фармацевтична тощо), бразильська сторона може вимагати додаткові документи та імпортні ліцензії. Більш детальну інформацію щодо імпорту можна знайти на сторінці Міністерства економіки Бразилії http://www.mdic.gov.br/index.php/comercio-exterior/importacao.

            Адміністративні процедури імпорту можна поділити на декілька етапів:

Реєстрація імпортера в системі SISCOMEX (http://www.portalsiscomex.gov.br/)

Класифікація товарів згідно з Єдиною митною номенклатурою МЕРКОСУР

Передача експортером проформи інвойса бразильському імпортеру

Реєстрація імпортером операції в SISCOMEX

Отримання імпортної ліцензії, у разі необхідності (автоматично або неавтоматично)

Відправка товару експортером та направлення імпортеру всіх супроводжуючих документів

Видача міжнародної документації та здійснення митного очищення товару

Укладення імпортером угоди про обмін валюти з авторизованою фінансовою інституцією

Сплата імпортних податків та зборів

Видача імпортної декларації

Отримання вантажу

Детальну інформацію щодо митних процедур в Бразилії можна знайти на сайті Податкової служби Міністерства економіки Бразилії (http://idg.receita.fazenda.gov.br/orientacao/aduaneira, http://idg.receita.fazenda.gov.br/orientacao/aduaneira/manuais/despacho-de-importacao).

 

Ліцензія на імпорт 

При імпорті деяких товарів необхідно отримати імпортну ліцензію, яка може бути видана автоматично або неавтоматично через систему Siscomex.  Максимальний термін отримання автоматичної імпортної ліцензії становить 10 днів, неавтоматичної – 60 днів з дати реєстрації в системі Siscomex. Строк дії імпортної ліцензії - 90 днів. У випадку неавтоматичної ліцензії, завантаження товару для експорту може здійснюватися тільки після її отримання, окрім випадків передбачених законом. Видача ліцензії на імпорт регулюється  Указом Секретаріату зовнішньої торгівлі Міністерства економіки Бразилії (колишнього Міністерства промисловості, зовнішньої торгівлі та послуг) SECEX №23 від 14.07.2011.

Загалом 15 державних відомств можуть видавати ліцензії на імпорт через систему Siscomex в залежності від типу продукції, основними з яких є:

Департамент зовнішньоторговельних операцій Міністерства економіки DECEX – видає імпортні ліцензії на товари, на які встановлені квоти, які підлягають аналізу на подібність та які підпадають під режим Ex-Tarifarios (знижений тариф, якщо подібний товар не виробляється в Бразилії), на вживані товари. Загалом імпорт вживаних товарів заборонений, за виключенням машин та обладнання, при умові виконання вимог, передбачених законом.

Національна агенція санітарного нагляду  (ANVISAздійснює санітарний контроль продукції та послуг і відповідає за видачу імпортної ліцензії на медикаменти, косметичну та медичну продукцію, кров та похідну продукцію тощо.  Крім цього, для експорту до Бразилії виробники медикаментів, косметичної продукції, харчових добавок мають отримати сертифікат належної виробничої практики від ANVISA (http://portal.anvisa.gov.br/regulation)

Міністерство сільського господарства, тваринництва та продовольчого забезпечення (MAPA) відповідає за контроль та фіскалізацію імпорту живих тварин, продукції тваринного та рослинного походження, агрохімікатів, добрив, ветеринарної продукції, матеріалів з деревини тощо. Крім цього, більшість продукції рослинного та тваринного походження потребує попередньої реєстрація виробника,  самої продукції, отримання результатів аналізу щодо відсутності ризиків хвороб, погодження зоосанітрних сертифікатів тощо. (https://www.gov.br/agricultura/pt-br/assuntos/importacao-e-exportacao/importacao/importacao).

Головне управління Зони «франко» Манаус (Suframa) відповідає за видачу імпортної ліцензії на товари, які імпортуються компаніями, розташованими в зоні. 

На порталі SISCOMEX можна перевірити, чи потребує продукція отримання ліцензія на імпорт та орган, який її видає https://siscomex.desenvolvimento.gov.br/tratamento/private/pages/consulta_tratamento.jsf.

Санітарний, фітосанітарний та зоосанітарний контроль імпорту  

Санітрному контролю, який здійснює ANVISA, підлягають медикаменти, косметична продукції, парфуми, предмети особистої гігієни, хімічна продукції для прибирання та дезінфекції, медична продукція тощо (http://portal.anvisa.gov.br/exporting-to-brazil).

Фітосанітарний та зоосанітарний контроль рослинної та тваринницької продукції здійснюється Міністерством сільського господарства, тваринництва та продовольчого забезпечення Бразилії (МАРА) через відділення сільськогосподарського нагляду Vigiagro (https://www.gov.br/agricultura/pt-br/assuntos/vigilancia-agropecuaria/importacao-e-exportacao).

Маркування

Бразильське законодавство вимагає, щоб при маркуванні продукції була зазначена інформація щодо якості та кількості продукту, його складу, ціни, строку придатності, країни походження, ризики для здоров’я та безпеки споживача з перекладом португальською мовою. Серед товарів, до яких застосовуються особливі вимоги до маркування, є харчові продукти, продукція тваринного походження, іграшки, медикаменти, косметична продукція та харчові добавки. Вимоги до маркування та пакування імпортних товарів визначає та контролює Національний інститут метрології, стандартизації та промислової якості INMETRO, а також МАРА та ANVISA.

Сертифікат відповідності 

При експорті низки продукції до Бразилії необхідно отримати сертифікат відповідності в INMETRO. Це стосується, зокрема, іграшок, автомобільних шин, ламп, електротоварів, будівельних товарів, деякого обладнання тощо. Повний список такої продукції можна знайти на сайті Інституту http://www.inmetro.gov.br/qualidade/rtepac/compulsorios.asp.

           

Імпорт на умовах «Drawback»

Спеціальний митний режим «Drawback» застосовується до імпорту продукції, яка використовуватиметься для виробництва товарів, що у подальшому будуть експортуватися.  Цей режим має на меті сприяння експорту і зменшення виробничих витрат та може передбачати  звільнення від імпортних податків або їхнє відшкодування  (http://receita.economia.gov.br/orientacao/aduaneira/regimes-e-controles-especiais/regimes-aduaneiros-especiais/drawback).

Тимчасове ввезення товарів на територію Бразилії 

У 2017 р. Бразилія офіційно стала приймати карнет АТА, міжнародний митний документ для тимчасового експорту та імпорту, який дозволяє звільнення від імпортних податків та зборів на товари, які будуть реекспортовані протягом року. Особливо це стосується товарів, які завозяться як експонати на міжнародних виставках та ярмарках.

Крім цього, тимчасовий імпорт може здійснюватися для використання продукції для виробництва інших товарів та на умовах оренди або лізингу. Імпортні податки (ІР та ІРІ) сплачуються пропорційно часу перебування таких товарів на території Бразилії.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux