Головний архітектурний символ українських церков досі виготовляється ремісником у бляхарському цеху в Капао-Разо.
Його ім'я для нас не є найпростішим для вимовляння: Григорій Недоруб. Але, щоб уникнути складнощів вимовляння, він дозволяє також себе назвати Грегóріо - бразильська версія його імені. У свої 76 років, цей українець з Полтавщини є останнім ремісником з Куритіби, який володіє технікою будівництва куполів - головного символу української релігійної архітектури.
Грегóріо приїхав до Бразилії у 10-ти річному віці лише у взутті і штанях, супроводжуючи родину під час втечі від конфліктів Другої світової війни. Він вивчав бляхарство і став цікавитися куполами випадково. Одного разу єпископ Української католицької церкви шукав ремісника і запитав, чи він володіє технікою надання форми куполам. Він прийняв виклик і сам вивчився, як їх будувати. У 1968 році він встановив перші куполи на церкві Святої Ганни в м. Піньеріньо.
У того, хто проходить повз його майстернею в Кaпao-Разо, не виникає сумнівів, що там мешкає останній у своєму роді майстер, тому що бляхар на пенсії проводить більшу частину часу роблячи жолоби. У золоті часи у 1970-і роки, наймав на роботу 17 бляхарів.
На сьогоднішній день працює лише один робітник – єдиний спадкоємець цих традиційних знань. Його син, також Грегóріо – талановитий архітектор і його найбільш улюблений учень, загинув в результаті нещасного випадку.
«Це питання таланту. І мені подобається те, що я роблю. Я завжди намагаюся зробити все ідеально». Грегóріо настільки цінує технічну досконалість виробів, що іноді забуває бачити поезію в тому, що він робить.
Душа
Архітектор Маріалба Роша Гаспар Імагіре, яка разом з архітекторами Фабіо Домінгосом і Сандрою Магальяес Корреа, детально проаналізувала цей вид архітектури в книзі «Українські церкви: Архітектура імміграції до Парани», пояснює: «успадкований від візантійських традицій, купол є головним архітектурним елементом українських церков, зберігаючи дуже багату символіку».
Як правило, круглої і восьмикутної форми, вони символізують полум'я свічки, яке веде до неба. «Один купол означає віру в єдиного Бога, три вказують на Святу Родину або віру в Святу Трійцю, а п'ять - символізують Христа в оточенні чотирьох євангелістів. Всередині, вони до того ж відтворюють небесне склепіння».
Незважаючи на все це символічне багатство, легко дізнатися, чи купол належить роботі Грегóріо. Його характерними ознаками є покриття у вигляді «риб'ячої луски» з нержавіючої сталі або алюмінію та металеві кульки нижче хреста. Конструктивно вони дуже схожі на дерев'яний або металевий каркас з обрешіткою з дошок, покритий черепицею.
Джерело: http://www.gazetadopovo.com.br/haus/arquitetura/cupulas-nas-maos/